ZAILog SCARL

 

                                                                                       

 

 

GRETA - Greening Regional Freight Transport in Fuas

Il progetto “GRETA” ha lo scopo di cooperare per ottenere un’Europa centrale più sostenibile, creando una mobilità urbana più green. La realizzazione è guidata dalla Fondazione Istituto sui Trasporti e la Logistica.

Obiettivo del progetto

Riconoscendo il valore della cooperazione transnazionale, il progetto GRETA mira a superare le sfide legate alla sicurezza stradale, alla riduzione della qualità della vita, alla perdita di tempo e risorse con l'obiettivo di decarbonizzare la consegna dell'ultimo miglio nelle Aree Urbane Funzionali (FUA).

L’ultimo miglio di consegna è direttamente responsabile per l’impatto negativo, e a causa della crisi derivata dal Covid-19, la catena di approvvigionamento globale di distribuzione dei pacchi ha quasi raddoppiato il suo volume, generando ulteriori inefficienze nelle aree periferiche. Le FUA di GRETA hanno riconosciuto congiuntamente tre problemi principali legati alle consegne urbane che mettono a rischio l'ecologizzazione del settore e generano inquinamento, fastidio, rumore e congestione del traffico:

  • mancanza di veicoli a zero emissioni (ZE);
  • conflitti tra veicoli adibiti al trasporto merci e veicoli passeggeri privati/pubblici, in particolare per quanto riguarda l'uso di spazi pubblici;
  • mancanza di conoscenze e strategie per un uso flessibile e condiviso dei marciapiedi e in generale dello spazio pubblico (ma anche privato).

GRETA sostiene il percorso di transizione verso il trasporto dell’ultimo miglio innovativo, efficace, resiliente, sicuro e sostenibile. Perciò GRETA crea le condizioni per promuovere la logistica a zero emissioni attraverso l’introduzione di micro-hub, trasbordi, bici da carico, veicoli elettrici leggeri e strategie di gestione dei marciapiedi. Inoltre, grazie a una forte attività di sfruttamento, si concentra anche sulla preparazione di concetti innovativi come la logistica collaborativa regionale, Internet fisico e la gestione del marciapiede merci. Questi temi mirano a identificare approcci alternativi, collaborativi e condivisi per aiutare il settore pubblico e privato a e rispettare i 70 obiettivi del Green Deal dell’UE.

L’approccio è innovativo poiché GRETA creerà le condizioni e i modelli di business per dare sostenibilità finanziaria, ambientale e sociale alle soluzioni testate attraverso le sperimentazioni.

Le soluzioni avranno luogo nelle FUA di Maribor, Reggio Emilia, Verona, Poznan e Budapest, mentre la FUA di Berlino si è unita come osservatrice. 

Partners

Fondazione Istituto sui Trasporti e la Logistica (Italia); Città di Reggio Emilia (Italia); Università di Maribor (Slovenia); Comune di Maribor (Slovenia); Lukasiewicz – Poznan Institute of Technology (Polonia); Città di Poznan (Polonia); ZAILOG SCARL (Italia); BKK Centre for Budapest Transport (Ungheria); Central European Initiative – Executive Secretariat (Italia); European Network of Logistics Competence Centres (Belgio); Technical University of Applied Sciences Wildau (Germania).

 

Durata

36 mesi - da aprile 2023, a aprile 2026  

 

https://www.interreg-central.eu/projects/greta/

 

 

ENGLISH VERSION

 

GRETA - Greening Regional Freight Transport in Fuas

The project “GRETA” aims at cooperating for a greener central Europe, creating greening urban mobility. It is lead by Institute for Transport and Logistics Foundation.

Project Objective

Recognizing the value of transnational cooperation, GRETA project aims to overcome the challenges related to road safety, reducing life’s quality and loss of time and resources with the objective to decarbonise the last mile delivery in Functional Urban Areas (FUAs).

Last mile delivery is directly responsible for negative impacts, and due to the Covid-19 crisis, the global supply chain of parcels distribution nearly doubled in volume, additionally generating inefficiencies in the peripheral areas. GRETA’s FUAs jointly recognised three main problems related to the urban deliveries which jeopardize the greening of the sector, and generate pollution, nuisance, noise and congestion:

1) lack of use of green zero emission (ZE) last mile vehicles;

2) conflicts between freight and private/public passenger vehicles, especially concerning the use of public spaces;

3) lack of knowledge and strategies for a flexible and shared use of the curb and in general of the public (but also private) space.

GRETA supports the transition path towards innovative, effective, resilient, safe and green last mile transport. In result, GRETA creates the conditions to promote ZE logistics through the use of micro-hubs, transhipment, cargo bikes, light e-vehicles and curb management strategies. Additionally, thanks to a strong exploitation activity, it also focuses on paving the way to innovative concepts such as regional collaborative logistics, physical internet and freight curb management. These topics aims to identify alternative collaborative and shared approaches to help the public and private sectors to comply with 70 the EU Green Deal targets.

The approach is innovative as GRETA will create the conditions and business models to give financial, environmental and social sustainability to the solutions tested through the pilot activities.

The solutions will take place in the FUAs of Maribor, Reggio Emilia, Verona, Poznan and Budapest, while Berlin FUA has joined as observer.

Partners

Institute for Transport and Logistics Foundation (Italy); City of Reggio Emilia (Italy); University of Maribor (Slovenia); Municipality of Maribor (Slovenia); Lukasiewicz – Poznan Institute of Technology (Poland); City of Poznan (Poland); ZAILOG SCARL (Italy); BKK Centre for Budapest Transport (Hungary); Central European Initiative – Executive Secretariat (Italy); European Network of Logistics Competence Centres (Belgium); Technical University of Applied Sciences Wildau (Germany).

 

Duration

36 months - from April 2023, until April 2026  

 

https://www.interreg-central.eu/projects/greta/